16 زیرا خدا جهان را اینقدر محبّت نمود که پسر یگانه خود را داد تا هر که بر او ایمان آورد، هلاک نگردد بلکه حیات جاودانی یابد.
30 میباید که او افزوده شود و من ناقص گردم.
27 الآن جان من مضطرب است و چه بگویم؟ ای پدر مرا از این ساعت رستگار کن. لکن بجهت همین امر تا این ساعت رسیدهام.
38 تا کلامی که اشعیا نبی گفت به اتمام رسد، ای خداوند کیست که خبر ما را باور کرد و بازوی خداوند به کِه آشکار گردید؟
46 من نوری در جهان آمدم تا هر که به من ایمان آوَرد در ظلمت نمانَد.
10 و لیکن اگر کسی در شب راه رود لغزش خورَد زیرا که نور در او نیست.
25 عیسیبدو گفت، من قیامت و حیات هستم. هر که به من ایمان آورد، اگر مرده باشد، زنده گردد.
43 عیسی در جواب ایشان گفت، با یکدیگر همهمه مکنید.
63 روح است که زنده میکند و امّا از جسد فایدهای نیست. کلامی که من به شما میگویم، روح و حیات است.
32 دیگری هست که بر من شهادت میدهد و میدانم که شهادتی که او بر من میدهدراست است.
42 ولکن شما را میشناسم که در نفس خود محبّت خدا را ندارید.
7 که زنی سامری بجهت آب کشیدن آمد. عیسی بدو گفت، جرعهای آب به من بنوشان.
23 لیکن ساعتی میآید بلکه الآن است که در آنْ پرستندگانِ حقیقی پدر را به روح و راستی پرستش خواهند کرد زیرا که پدر مثل این پرستندگان خود را طالب است.
42 و به زنگفتند که بعد از این بهواسطهٔٔ سخن تو ایمان نمیآوریم زیرا خود شنیده و دانستهایم که او در حقیقت مسیح و نجات دهنده عالم است.
8 باد هرجا که میخواهد میوزد و صدای آن را میشنوی لیکن نمیدانی از کجا میآید و به کجا میرود. همچنین است هر که از روح مولود گردد.
21 لیکن او دربارهٔ قدس جسد خود سخن میگفت.
13 که نه از خون و نه از خواهش جسد و نه از خواهش مردم، بلکه از خدا تولّد یافتند.
30 این است آنکه من دربارهٔ او گفتم که مردی بعد از من میآید که پیش از من شده است زیرا که بر من مقدّم بود.
18 هر که از خود سخن گوید، جلال خود را طالب بُوَد و امّا هر که طالب جلال فرستنده خود باشد، او صادق است و در او ناراستی نیست.
36 این چه کلامی است که گفت مرا طلب خواهید کرد و نخواهید یافت و جایی که من هستم شما نمیتوانید آمد؟
52 ایشان در جواب وی گفتند، مگر تو نیز جلیلی هستی؟ تفحّص کن و ببین زیرا که هیچ نبی از جلیل برنخاسته است.
27 کار بکنید نه برای خوراک فانی بلکه برای خوراکی که تا حیات جاودانی باقی است که پسر انسان آن را به شما عطا خواهد کرد، زیرا خدای پدر بر او مهر زده است.
مزامیر فصل 22 آیه های 16 تا 18: "دشمنانم مانند سگ، دور مرا گرفتهاند. مردم بدکار و شرور مرا احاطه نمودهاند. دستها و پاهای مرا سوراخ کردهاند. از فرط لاغری تمام استخوانهایم دیده میشوند؛ بدکاران به من خیره شدهاند. رَخت مرا در میان خود تقسیم کردند و بر ردای من قرعه انداختند
معجزات عیسی اقدامات فراطبیعی هستند چنانکه در متون مسیحی و متون اسلامی توصیف شدهاند. یوحنا ۲۱:۲۵ اظهار میدارد که «عیسی کارهای بسیار دیگری هم انجام داد که اگر جزئیات آنها به تفصیل نوشته شود گمان میکنم تمام دنیا هم گنجایش کتابهایی را که نوشته میشد نمیداشت.» هنریک فن در لوس این معجزات را به چهار رده تقسیم میکند: شفاهاً، جنگیری، زنده کردن مردگان و کنترل بر طبیعت.
در انجیلهای همنوا (متی، مرقس و لوقا) عیسی برای اثبات اقتدارش از ارائه نشانی اعجازآمیز سرباز میزند. در انجیل یوحنا گفته میشود عیسی هفت نشانهٔ اعجازآمیز انجام دادهاست که رسالتش را نشان میدهد، از تبدیل آب به شراب در آغاز رسالتش تا برخاستن ایلعازر در پایان. بعضی معجزات عیسی نظیر زنده کردن مردگان، صحبت کردن در گاهواره و کنترل بر طبیعت در قرآن نیز عیناً ذکر شدهاست هرچند که در مورد بعضی دیگر نظیر تبدیل آب به شراب صحبتی نشدهاست.
معجزات برای بسیاری از مسیحیان و مسلمانان وقایع واقعی تاریخی است. دیگران، نظیر برخی مسیحیان لیبرال این داستانها را مجازی میدانند. برخی دانشوران مسیحی استدلالهایی برای تاریخی بودن معجزات ارائه میدهند. دانشوران مدرن، که از دیدگاه روشنگری کار میکنند، گرایش دارند در خصوص معجزات موضع شکاکانهای اختیار کنند.
دو نوع اصلی از معجزات عیسی در کتاب مقدس وجود دارد. آنهایی که به مردم مربوط هستند و آنهایی که مربوط به طبیعت میباشند. سه نوع شفا از طرف عیسی در کتاب مقدس اتفاق میافتد، وقتی یک فرد بیمار سلامت خود را باز میابد، وقتی شیاطین از بدن یک فرد خارج میشوند و وقتی یک فرد مرده دوباره زنده میشود. تنها معجزه دیگری که مربوط به خود عیسی است الهی شدن او است. نکته مشترک تمامی این معجزات این است که عیسی هیچ نوع پاداشی در برابر شفای بیماران دریافت نمیکند.
بیشترین تعداد معجزات عیسی در کتاب مقدس مربوط به شفای بیماران است. بعضی اوقات این شفا با گفتن یک حرف و بعضی اوقات حتی بدون هیچ حرفی و فقط با یک تماس اتفاق میافتد.
در اناجیل چهارگانه چهار مرتبه کوران به دست عیسی بینا میشوند. هر چهار انجیل در مورد بینا کردن نابینا در نزدیکی اریحه کمی قبل از مصائب مسیح سخن میگویند. در انجیل متی از بینا شدن دو نابینا در گالیله سخن گفته میشود. نابینایان به عیسی «پسر داوود» میگویند و او به چشمان آنان دست زده و آنها بینا میشوند. بینا شدن نابینای ارثی در انجیل یوحنا گفته میشود و در زمان عید سوکوت اتفاق میافتد. عیسی مقداری گل بر روی چشم مرد قرار میدهد و به او میگوید که چشمانش را بشورد. بعد از شستشو آن مرد بینا میشود.
در همه انجیلها به غیر از انجیل یوحنا داستان شفا یافتن مرد جذامی گفته میشود. عیسی به مرد سفارش میکند که در مورد شفا یافتنش چیزی به کسی نگوید ولیکن مرد به دستور عیسی گوش نداده و به تمامی مردم در مورد شفایافتنش به دست عیسی خبر میدهد. عیسی ناراحت شده و از مردم دوری میگزیند. در انجیل لوقا عیسی ده جزامی را به سمت معبد اورشلیم میفرستد و همه در راه شفا میابند؛ ولیکن از این ده نفر تنها مرد سامری برای تشکر بازمیگردد.
در همه انجیلها به غیر از انجیل یوحنا در مورد شفا یافتن معلول در کاپرنوم صحبت میشود. بر اساس داستان انجیل یک معلول بر روی یک فرش به پیش عیسی آورده شد. عیسی به او میگوید که بلند شده و راه رود و او نیز بلند میشود و شفا میابد. عیسی به او میگوید که گناهانش بخشیده شدند که باعث خشم فریسیان میگردد. انجیل یوحنا داستان مشابهی در مورد شفا یافتن یک معلول در بتسدا بیان میکند.
شفا یافتن زنی که به خونریزی مبتلا بود در تمامی انجیلها به غیر از انجیل یوحنا روایت شدهاست. در این داستان زنی که به مدت ۱۲ سال خونریزی داشت به عیسی نزدیک شده و لباس او را میگیرد و آنا شفا میابد. داستان دیگری در مورد شفا یافتن مادر زن پطرس نیز در اناجیل ذکر شدهاست. در انجیل لوقا عیسی یک زن را که به مدت هجده سال معلول شده بود شفا میبخشد.
بر اساس اناجیل در زمانهای مختلف عیسی شیاطین را از بدن مردم خارج میکند. هیچکدام از این اتفاقات در انجیل یوحنا ذکر نشدند و به نظر میرسد دلیل آن اختلاف مذهبی باشد. هفت جنگیری اصلی به دست عیسی صورت میگیرد:
در اناجیل سه بار در مورد زنده شدن مردگان به دست عیسی سخن گفته شدهاست:
در اناجیل هشت اتفاق که نشاندهنده قدرت عیسی در کنترل طبیعت است ذکر شدهاست:
بیشتر معجزات عیسی در قرآن نیز مجدداً تکرار شدهاند. علیالخصوص معجزات شفا دادن بیماران، زنده کردن مردگان، تبدیل گل به پرنده در قرآن عیناً تأیید شدهاند.
قحطی ماهیها با صید ماهیها با تور در زمان قحطی، یکی از معجزات منسوب به عیسی مسیح است. در اِنجیل به این ماجرا اشاره شدهاست.[۱][۲][۳]
ماجرا در انجیل اینگونه شرح دادهشده که در زمانی که قحطی به اوج خود رسیده بود و تمام ماهیگیران دریاچه طبریه از صید ناتوان و عاجز شده بودند، مسیح توانست ماهیهای بسیاری را برای ماهیگیران فراهم کند تا آنها را صید کنند.[۴]
لعنت درخت انجیر از معجزات عیسی در رسولان است که در انجیلهای متی و مرقس آمده ولی در انجیل یوحنا یا لوقا نیامده است. طبق مرقس، عیسی پس از بازگشت پیروزمندانه به اورشلیم و پیش از تطهیر معبد، یک درخت انجیر را به دلیل بیثمر بودن لعنت کرد، فردای آن روز، آن درخت خشکید. متی هر دو رخداد را در یک روز میداند.
پیدا کردن سکه در دهان ماهی، یکی از معجزات منسوب به عیسی مسیح است. در انجیل متی به این ماجرا اشاره شدهاست.[۱][۲][۳]
ماجرا در انجیل متی اینگونه شرح دادهشده که پطرس، از حواریون عیسی، پس از صحبت با مأمور وصول مالیات بازسازی معبد دوم اورشلیم و اطلاع آن به عیسی، از طرف عیسی مأمور گرفتن ماهی با قلاب و یافت یک سکه در دهان ماهی و پرداخت آن به مأمور وصول مالیات گردید.[۴]
یکی از عبارات بد دهنی در انجیل، لعنت عیسی از یک درخت انجیر است که برای او برای او مفید نیست، با وجود این واقعیت که فصل حتی برای میوه نیز نبود. چه نوع انعکاس دهنده یک لعنت بی قاعده و دلسوز چرا این تنها معجزه عیسی در اطراف اورشلیم است ؟ واقعیت این حادثه به عنوان یک استعاره برای چیزی بزرگتر و بدتر است.