معجزات عیسی مسیح

JESUS CHRIST

معجزات عیسی اقدامات فراطبیعی هستند چنان‌که در متون مسیحی و متون اسلامی توصیف شده‌اند. یوحنا ۲۱:۲۵ اظهار می‌دارد که «عیسی کارهای بسیار دیگری هم انجام داد که اگر جزئیات آن‌ها به تفصیل نوشته شود گمان می‌کنم تمام دنیا هم گنجایش کتابهایی را که نوشته می‌شد نمی‌داشت.» هنریک فن در لوس این معجزات را به چهار رده تقسیم می‌کند: شفاهاً، جن‌گیری، زنده کردن مردگان و کنترل بر طبیعت.

در انجیل‌های هم‌نوا (متی، مرقس و لوقا) عیسی برای اثبات اقتدارش از ارائه نشانی اعجازآمیز سرباز می‌زند. در انجیل یوحنا گفته می‌شود عیسی هفت نشانهٔ اعجازآمیز انجام داده‌است که رسالتش را نشان می‌دهد، از تبدیل آب به شراب در آغاز رسالتش تا برخاستن ایلعازر در پایان. بعضی معجزات عیسی نظیر زنده کردن مردگان، صحبت کردن در گاهواره و کنترل بر طبیعت در قرآن نیز عیناً ذکر شده‌است هرچند که در مورد بعضی دیگر نظیر تبدیل آب به شراب صحبتی نشده‌است.

معجزات برای بسیاری از مسیحیان و مسلمانان وقایع واقعی تاریخی است. دیگران، نظیر برخی مسیحیان لیبرال این داستان‌ها را مجازی می‌دانند. برخی دانشوران مسیحی استدلال‌هایی برای تاریخی بودن معجزات ارائه می‌دهند. دانشوران مدرن، که از دیدگاه روشنگری کار می‌کنند، گرایش دارند در خصوص معجزات موضع شکاکانه‌ای اختیار کنند.

دو نوع اصلی از معجزات عیسی در کتاب مقدس وجود دارد. آن‌هایی که به مردم مربوط هستند و آن‌هایی که مربوط به طبیعت می‌باشند. سه نوع شفا از طرف عیسی در کتاب مقدس اتفاق می‌افتد، وقتی یک فرد بیمار سلامت خود را باز میابد، وقتی شیاطین از بدن یک فرد خارج می‌شوند و وقتی یک فرد مرده دوباره زنده می‌شود. تنها معجزه دیگری که مربوط به خود عیسی است الهی شدن او است. نکته مشترک تمامی این معجزات این است که عیسی هیچ نوع پاداشی در برابر شفای بیماران دریافت نمی‌کند.

بیشترین تعداد معجزات عیسی در کتاب مقدس مربوط به شفای بیماران است. بعضی اوقات این شفا با گفتن یک حرف و بعضی اوقات حتی بدون هیچ حرفی و فقط با یک تماس اتفاق می‌افتد.

در اناجیل چهارگانه چهار مرتبه کوران به دست عیسی بینا می‌شوند. هر چهار انجیل در مورد بینا کردن نابینا در نزدیکی اریحه کمی قبل از مصائب مسیح سخن می‌گویند. در انجیل متی از بینا شدن دو نابینا در گالیله سخن گفته می‌شود. نابینایان به عیسی «پسر داوود» می‌گویند و او به چشمان آنان دست زده و آن‌ها بینا می‌شوند. بینا شدن نابینای ارثی در انجیل یوحنا گفته می‌شود و در زمان عید سوکوت اتفاق می‌افتد. عیسی مقداری گل بر روی چشم مرد قرار می‌دهد و به او می‌گوید که چشمانش را بشورد. بعد از شستشو آن مرد بینا می‌شود.

در همه انجیل‌ها به غیر از انجیل یوحنا داستان شفا یافتن مرد جذامی گفته می‌شود. عیسی به مرد سفارش می‌کند که در مورد شفا یافتنش چیزی به کسی نگوید ولیکن مرد به دستور عیسی گوش نداده و به تمامی مردم در مورد شفایافتنش به دست عیسی خبر می‌دهد. عیسی ناراحت شده و از مردم دوری می‌گزیند. در انجیل لوقا عیسی ده جزامی را به سمت معبد اورشلیم می‌فرستد و همه در راه شفا میابند؛ ولیکن از این ده نفر تنها مرد سامری برای تشکر بازمی‌گردد.

در همه انجیل‌ها به غیر از انجیل یوحنا در مورد شفا یافتن معلول در کاپرنوم صحبت می‌شود. بر اساس داستان انجیل یک معلول بر روی یک فرش به پیش عیسی آورده شد. عیسی به او می‌گوید که بلند شده و راه رود و او نیز بلند می‌شود و شفا میابد. عیسی به او می‌گوید که گناهانش بخشیده شدند که باعث خشم فریسیان می‌گردد. انجیل یوحنا داستان مشابهی در مورد شفا یافتن یک معلول در بتسدا بیان می‌کند.

شفا یافتن زنی که به خون‌ریزی مبتلا بود در تمامی انجیل‌ها به غیر از انجیل یوحنا روایت شده‌است. در این داستان زنی که به مدت ۱۲ سال خون‌ریزی داشت به عیسی نزدیک شده و لباس او را می‌گیرد و آنا شفا میابد. داستان دیگری در مورد شفا یافتن مادر زن پطرس نیز در اناجیل ذکر شده‌است. در انجیل لوقا عیسی یک زن را که به مدت هجده سال معلول شده بود شفا می‌بخشد.

بر اساس اناجیل در زمان‌های مختلف عیسی شیاطین را از بدن مردم خارج می‌کند. هیچ‌کدام از این اتفاقات در انجیل یوحنا ذکر نشدند و به نظر می‌رسد دلیل آن اختلاف مذهبی باشد. هفت جن‌گیری اصلی به دست عیسی صورت می‌گیرد:

  • جن‌گیری در کنیسه کاپرنوم. عیسی شیطانی را که به او می‌گوید: «ای عیسی فرزند خدای متعال با ما چه کار داری؟ آیا آمدی ما را نابود کنی؟ من می‌دانم تو که هستی - آن مقدس خداوند» از بدن فردی خارج می‌کند.
  • جن‌گیری گراسن
  • جن‌گیری دختر زن کنعانی
  • جن‌گیری نابینا و لال
  • جن‌گیری پسر مسخ شده
  • جن‌گیری در غروب خورشید
  • جن‌گیری یک لال
  • در اناجیل سه بار در مورد زنده شدن مردگان به دست عیسی سخن گفته شده‌است:

    • دختر جایروس: جایروس که فرد مهمی در کنیسه است از عیسی درخواست می‌کند که دخترش را مداوا کند؛ ولیکن وقتی عیسی در راه رفتن به منزل او است دختر او می‌میرد. عیسی به او می‌گوید که دخترش تنها خواب است و او را با گفتن لغات تلیتا کم به زندگی بازمی‌گرداند.
    • مرد جوان ناین: مرد جوانی که فرزند یک بیوه است برای دفن در ناین آورده می‌شود. عیسی مادر او را می‌بیند و به حال او غصه می‌خورد و به او می‌گوید که گریه نکند. عیسی به تابوت مرد نزدیک شده و به او می‌گوید که بلند شود و او نیز بلند می‌شود.
    • زنده‌کردن لازاروس: لازاروس یکی از دوستان عیسی است که چهار روز است که مرده‌است. عیسی به قبر او نزدیک شده و به او می‌گوید که بلند شود. لازاروس بلند شده و دوباره زنده می‌شود.
    • در اناجیل هشت اتفاق که نشاندهنده قدرت عیسی در کنترل طبیعت است ذکر شده‌است:

      • تبدیل آب به شراب
      • خشک شدن آب و ماهیگیری
      • تغذیه انبوه خلق
      • راه رفتن بر روی آب
      • تجلی عیسی
      • آرام‌کردن طوفان در دریا
      • پیدا کردن سکه در دهان ماهی
      • لعنت درخت انجیر
      • قحطی ماهی‌ها
      • بیشتر معجزات عیسی در قرآن نیز مجدداً تکرار شده‌اند. علی‌الخصوص معجزات شفا دادن بیماران، زنده کردن مردگان، تبدیل گل به پرنده در قرآن عیناً تأیید شده‌اند.

        قحطی ماهی‌ها با صید ماهی‌ها با تور در زمان قحطی، یکی از معجزات منسوب به عیسی مسیح است. در اِنجیل به این ماجرا اشاره شده‌است.[۱][۲][۳]

        ماجرا در انجیل این‌گونه شرح داده‌شده که در زمانی که قحطی به اوج خود رسیده بود و تمام ماهیگیران دریاچه طبریه از صید ناتوان و عاجز شده بودند، مسیح توانست ماهی‌های بسیاری را برای ماهی‌گیران فراهم کند تا آن‌ها را صید کنند.[۴]

      • لعنت درخت انجیر از معجزات عیسی در رسولان است که در انجیل‌های متی و مرقس آمده ولی در انجیل یوحنا یا لوقا نیامده است. طبق مرقس، عیسی پس از بازگشت پیروزمندانه به اورشلیم و پیش از تطهیر معبد، یک درخت انجیر را به دلیل بی‌ثمر بودن لعنت کرد، فردای آن روز، آن درخت خشکید. متی هر دو رخداد را در یک روز می‌داند.

        پیدا کردن سکه در دهان ماهی، یکی از معجزات منسوب به عیسی مسیح است. در انجیل متی به این ماجرا اشاره شده‌است.[۱][۲][۳]


        ماجرا در انجیل متی این‌گونه شرح داده‌شده که پطرس، از حواریون عیسی، پس از صحبت با مأمور وصول مالیات بازسازی معبد دوم اورشلیم و اطلاع آن به عیسی، از طرف عیسی مأمور گرفتن ماهی با قلاب و یافت یک سکه در دهان ماهی و پرداخت آن به مأمور وصول مالیات گردید.[۴]

          • 12 و روز بعد وقتی که از بیهانیا آمده بودند، گرسنه بود. 13 و دیدم یک درخت انجیر دور از برگ داشتن، او آمد، اگر به هر حال ممکن است چیزی در آن پیدا کند؛ و وقتی به آن رسید، چیزی پیدا نکرد اما برگ ها؛ برای زمان انجیر هنوز رتبهدهی نشده است. 14 عیسی جواب داد و گفت: «هیچ کس برای همیشه نترس از تو نترس. شاگردانش آن را شنیدند
          • یکی از عبارات بد دهنی در انجیل، لعنت عیسی از یک درخت انجیر است که برای او برای او مفید نیست، با وجود این واقعیت که فصل حتی برای میوه نیز نبود. چه نوع انعکاس دهنده یک لعنت بی قاعده و دلسوز چرا این تنها معجزه عیسی در اطراف اورشلیم است ؟ واقعیت این حادثه به عنوان یک استعاره برای چیزی بزرگتر و بدتر است.

          • نفرین درخت انجیر حادثه ای در انجیل های است ، در مارک و متیو به عنوان یک معجزه در ارتباط با ورود به اورشلیم و در لوقا به عنوان یک نمونه ارائه شده است. (انجیل یوحنا آن را به طور کامل حذف کرده و حادثه ای را که به آن متصل شده است ، پاکسازی معبد ، از پایان کار عیسی به ابتدای کار تغییر می دهد.) تصویر از عهد عتیق گرفته شده است نماد درخت انجیر که نمایانگر اسرائیل است ، و نفرین درخت انجیر در مارک و متی و داستان موازی در لوقا به طور نمادین علیه یهودیان است ، که عیسی را به عنوان پادشاه قبول نکرده اند.

            اکثر محققان معتقدند که مارک اولین انجیل بود و توسط نویسندگان متی و لوقا به عنوان منبع مورد استفاده قرار گرفت. در کتاب مقدس یهودیان ، مردم اسرائیل گاهی اوقات به عنوان انجیر روی یک درخت انجیر (اوصیا 9 : 10 ، ارمیا 24 ) یا درخت انجیری که هیچ میوه ای نشان نمی دهد نشان داده شده است (ارمیا 8 : 13) ، و در میکا 4 : 4 سن مسیحا به گونه ای تصویر شده است که در آن هر کس بدون ترس زیر درخت انجیر خود بنشیند. بدین ترتیب نفرین درخت انجیر در مارک و متی و داستان موازی در لوقا به طور نمادین علیه یهودیان است ، که عیسی را به عنوان پادشاه قبول نکرده اند. به نظر نمی رسد که از بین بردن درخت انجیر در جای دیگری با رفتار عیسی مطابقت داشته باشد ، اما داستانهای معجزه آسا بیش از آنکه علیه مردم باشد ، بر ضد اموال است و "اقدام داوری نبوی" را شکل می دهد. در چرا من مسیحی نیستم ، برتراند راسل از این داستان برای بحث در مورد عظمت عیسی استفاده کرد.

            اکثر محققان روایت مارک از درخت انجیر را ساندویچ یا روایت مقطعی می دانند. مارک از لعنت درخت انجیر عقیم برای پرانتز و اظهارنظر درباره داستان خود در مورد معبد یهود استفاده می کند: عیسی و شاگردانش در حال عزیمت به اورشلیم هستند وقتی عیسی یک درخت انجیر را نفرین می کند زیرا میوه ای ندارد. در اورشلیم صرافان را از معبد می راند. و صبح روز بعد ، شاگردان دریافتند که درخت انجیر پژمرده شده و از بین رفته است ، با این پیام ضمنی که معبد نفرین شده است و پژمرده خواهد شد ، زیرا ، مانند درخت انجیر ، در تولید میوه عدالت ناکام ماند. این قسمت با گفتاری درباره قدرت دعا به پایان می رسد ، و برخی از محققان را به این مهم ترجیح می دهد ، تا جنبه استعاره ، را به عنوان نقش اصلی آن تفسیر کنند ، اما در آیه 28 مارک آیا عیسی دوباره از تصویر درخت انجیر استفاده می کند تا اورشلیم را روشن کند سقوط خواهد کرد و ملت یهود قبل از مرگ نسل آنها به پایان خواهد رسید.


    نظرات 0 + ارسال نظر
    برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
    ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد